New York City | Dag 8, 9 & 10 | Februari 2020

We zijn aangekomen bij de laatste drie dagen in de stad. Mocht je de vorige vier verslagen gemist hebben, lees die dan eerst nog even terug voordat je dit verslagje leest! In de laatste drie dagen hebben we een heleboel stenen bekeken (The Trump Tower, Rockefeller Center, Wall Street) en hebben we héél erg veel gegeten. Kortom we hebben enorm genoten van onze laatste dagen in deze geweldige stad.

Op de planning stond voor de achtste dag het bezoeken van the Statue of Liberty & Rockefeller Center. Eenmaal aangekomen bij het vertrekpunt voor the Statue of Liberty bleek er een enorme rij te zijn om die kant op te mogen. Sam en ik besloten om hier niet in te gaan staan. We hebben het beeld van dichtbij gezien op de boot en het uitzicht wat je vanaf het standbeeld hebt hebben we ook vanaf de boot gezien. Kortom dat zou zonde zijn van de tijd. We besloten langs Wall Street te lopen. Hier hebben we eigenlijk niet echt iets gedaan, maar het was wel leuk om even te zien.

Vervolgens besloten we om een stukje te wandelen over de 5th Avenue. Waar we The Trump Tower tegen kwamen. Nu moet ik bekennen dat ik Trump maar een vreemde man vind, maar het was leuk om te zien hoe deze toren er van binnen uit zag. Bij binnenkomst wordt je tas gecontroleerd en wordt je gefouilleerd (als ik het mij goed herinner).

Ook liepen we langs de Saint Thomas Church. Een maf gezicht zo’n oud gebouw tussen alle hypermoderne torens in. We liepen nog een aantal winkels in, maar kochten uiteindelijk niks. We besloten om richting Rockefeller Center te gaan.

Wat mij betreft kun je een bezoek aan de Top of The Rock best missen. Het uitzicht op de Empire State Building is natuurlijk mooi. Maar uiteindelijk komt vrijwel iedereen hier voor hetzelfde plaatje. Er stond letterlijk een rij om in het raam te kunnen zitten voor het plaatje: een foto terwijl je in het raam zit met uitzicht op het Empire. Ergens snap ik wel dat je zo’n foto wilt als je in de stad bent, maar als je letterlijk duizenden foto’s hiervan ziet op Instagram dan is het toch niet meer zó leuk?

Sam en ik maakte een selfie bovenaan, maar besloten al snel weer naar beneden te gaan. In verhouding tot ons bezoek aan The Empire State Building was dit echt een enorme tegenvaller. Het uitzicht is natuurlijk vrijwel hetzelfde op het Empire na en daarnaast is de hele beleving een stuk minder.

Na deze tegenvaller besloten we om de Roosevelt Island tram te nemen, voordat wij weer terug zouden gaan naar ons hotel. Deze tram zou gratis te gebruiken zijn wanneer je een metro kaart gekocht had en zou je meenemen door de lucht naar Roosevelt Island. Zoals je al ziet op de foto heb je een adembenemend uitzicht in de tram. Een mega grote tip om te doen als je in New York bent.

Zelf gingen wij meteen weer terug, omdat we helemaal gesloopt waren en even wilde relaxen. Maar het is natuurlijk ook leuk om even rond te kijken op Roosevelt Island.

‘S avonds bezochten we Encounter Ocean Odyssey van National Geographic. Dit “museum” biedt een interactieve kijk in de oceaan. Je krijgt een beeld van de dieren en planten die in de oceaan leven. Daarnaast is er een gedeelte wat inzicht geeft in de problematieken rondom het leefklimaat in de oceaan. Zelf ben ik niet super milieu bewust, dus ik leerde hier pas dat er veel merken zijn die zonnebrand maken dat schadelijk is voor het koraal. Zorg ervoor dat de volgende ingrediënten niet in jou zonnebrand zitten:

• Oxybenzone / Benzofen-3 / bp-3
  • Octylmethoxycinnamaat / octinoxaat
  • PABA

Mocht je hier meer over willen lezen Kim schreef op haar blog kimopreis.nl een uitgebreid artikel over duurzame zonnebrand.

Op de negende dag besloten we naar Chelsea Market te gaan. Dit is, gek genoeg, een markthal in de wijk Chelsea. We genoten van een crêpe met nutella en aardbeien, mega lekker. Waarna we nog wat rond liepen.

Ik kocht een Black Seed bagel, iets waar ik al meerdere keren over had gelezen, maar ik steeds niet tegenkwam. Toen ik eenmaal een Black Seed winkel tegen kwam kon ik het natuurlijk niet laten om er één te kopen. Het brood was heerlijk, maar verder doet het niet veel onder voor de Bagels & Beans in Nederland.

We liepen terug over The High Line. Dit is een park waar we veel goede verhalen over hebben gehoord, maar wat een beetje tegen viel. Ik denk dat dit zo’n typisch park is wat in de lente en zomer heel erg leuk is, maar waar het in de herfst net te koud is om het leuk te hebben.

Na een laatste bezoekje aan een Century 21 (ja we zijn hier drie keer geweest, zo leuk was het) gingen we langs bij de Starbucks. Van mijn broertje had ik souvenir gekregen van de Starbucks uit Chicago, dus die konden we nu mooi gebruiken voor een kop koffie.

We kochten voor de laatste keer de heerlijke, maar véél te zoete, donuts van dough dougnuts. Hiervan zit ook een kraampje in City Kitchen, waardoor we meerdere keren donuts zoals deze hebben gekocht. Waarschijnlijk kon ik minder goed tegen de zoetigheid dan ik zou willen, omdat ik mij iedere keer na het eten van zo’n donut beroerd voelde. Dat is net wat minder, maar man wat waren deze donuts lekker!

In de avond pakte we onze spullen in. Het leek me leuk om alle kaartjes en foto’s die we hadden te verzamelen en daar kwam deze verzameling uit! Het was écht een heel groot avontuur.

Voor de allerlaatste keer genoten we van het prachtige uitzicht. Ik moet bekennen dat ik ongeveer een half uur voor het raam heb gezeten voordat ik ging slapen. Dit uitzicht wil je simpelweg niet vergeten.

Na een snel ontbijtje was het tijd om te vertrekken richting JFK. Dat was overigens nog een heel avontuur, want Sam was bijna de rugzak met hierin al onze papieren in de trein vergeten. We hadden onwijs veel geluk met een aantal oplettende medereizigers die ons net op tijd onze tas gaven. Anders had ik géén idee hoe dit we dit hadden moeten aanpakken.

Het waren 10 onwijs gave dagen die ik niet snel meer zal vergeten.