New York City | Dag 1 & 2 | Februari 2020

Op een spontane dag ergens in oktober besloten Sam en ik om ons spaargeld in een reis naar New York te stoppen. KLM werd 100 jaar en kwamen met fantastische deals. Mijn grote droom is om naar Sri Lanka te gaan, maar helaas werden er geen vluchten aangeboden naar deze droombestemming. Na een tijdje rond te hebben gekeken op de website kwamen we een mega goede deal tegen: 10 dagen New York voor zo’n 1600 euro. Voor dat geld hadden we de vluchten én een hotel met uitzicht over de stad vlak achter Times Square! Tijd om éíndelijk eens meer over deze reis te vertellen.

Rond 10 uur ’s ochtends vertrokken we richting Schiphol. Ik ben totaal geen fan van vliegen, maar het rondlopen op Schiphol héérlijk. Als ik niet zo lekker in mijn vel zit vind ik het dan ook heerlijk om gewoon even naar Schiphol te gaan, een kopje koffie te halen en mensen te kijken.

Om de tijd door te komen nam ik een kopje koffie en ging Sam een aantal keer in de massagestoel – wat er overigens voor zorgde dat wij niet doorhadden dat de gate in de tussentijd open was gegaan, oeps -.

Eenmaal in het vliegtuig verbaasde ik mij enorm over alle luxe op een intercontinentale vlucht. Ik was nog nooit eerder buiten Europa geweest, dus alles was nieuw voor mij! We konden spelletjes spelen op het scherm voor ons, keken een aantal films en voor we het wisten kwamen we in de buurt van Amerika. Toen we over Canada vlogen besloot ik dat ik hier absoluut een keer naartoe wil. als het er van bovenaf al prachtig uit ziet dan kan het alleen maar nog mooier zijn vanaf de grond. Het hoogtepunt van de vlucht was het moment dat we de skyline van New York zagen. Nu ging het echt beginnen…

Rond 6 uur kwamen we aan in New York. We hadden van tevoren een busje gereserveerd waarmee we naar ons hotel zouden worden gebracht. Wat een avontuur (en afrader) was dat. Samen met een ander gezin en twee andere mensen werden we in een busje gepropt die niet bepaald gemaakt was voor het vervoeren van zoveel bagage. De bagage werd op willekeurige volgorde op elkaar gegooid tegen een hekwerk – in de bus ja! – die de bagage van het zitgedeelte scheidde. Eenmaal onderweg poepte ik in mijn broek van angst. Blijkbaar is het in Amerika normaal om andere auto’s aan alle kanten in te halen. Nou moet ik zeggen dat ik taxichauffeurs over het algemeen al niet bepaald vertrouw, maar in zo’n shady busje aan de andere kant van de wereld twijfel je of je de reis überhaupt gaat overleven. Gelukkig werden we na een uurtje veilig bij ons hotel afgeleverd.

Eenmaal in ons hotel werd ons uitgelegd dat de kamers met uitzicht op de stad niet beschikbaar waren, door een vlucht die vertraagd was wegens het Coronavirus (bizar, destijds namen we het nog helemaal niet zo serieus) waren er piloten en stewardessen die onverwachts een nachtje in het hotel verbleven. We zouden een prima kamer krijgen met een uitzicht, maar mocht het ons niet bevallen mochten we de volgende dag langskomen voor een andere kamer. Het uitzicht van onze kamer was zoals op de foto hierboven, super mooi! Toch besloten we om de volgende dag te vragen om een andere kamer, want het kon er alleen maar beter op worden toch?!

De allereerste échte dag in de stad. We hadden van tevoren een New York pas gekocht om zoveel mogelijk van de stad te kunnen zien zonder bij iedere activiteit een fortuin kwijt te zijn. Met deze pas kun je ook fietsen huren om door Central Park te kunnen fietsen. Een absolute must als je het mij vraagt!

Ik wist natuurlijk wel dat Central Park erg groot is. Maar pas toen we er doorheen aan het fietsen waren, na een uur compleet verdwaalde en bleek dat we meer dan de helft van het park nog niet gezien hadden besefte ik mij pas hoe groot het park echt is.

Fietsen door Central Park is helemaal niet eng! Sommige stukken zijn mega stijl, maar los van dat is het net zo veilig als fietsen in Nederland. De stukken buiten het park is echter een heel ander verhaal. Je fietst dwars door de stad en aangezien er nergens fietspaden zijn fiets je tussen de auto’s en bussen die tamelijk asociaal rijden. Wonder boven wonder hebben we dat overleefd.

Na het fietsen gingen we voor een late lunch naar Ellen’s Stardust Diner. Deze diner staat bekend om de musical liedjes die er gezongen worden.
Een absolute aanrader als je van musicals houdt! Als je hier wilt werken moet je eerst auditie doen, omdat iedereen die in de bediening werkt de nummers moet kunnen zingen. Een aantal van de medewerkers is vanuit dit restaurant in een musical op Broadway terecht gekomen. Hoe cool is dat?!

Na onze lunch besloten we onze nieuwe kamer te gaan bekijken. Wat een goede keus om te vragen naar een andere kamer. Want wauw. Dit uitzicht!

‘S avonds deden we een bezoekje aan het Madame Tussauds van New York. Sam en ik waren nog nooit naar Madame Tussauds geweest, maar omdat we gebruik maakte van de New York Pas en de entree daarmee gratis was besloten we om hier eens verandering in te brengen. Het was veel leuker dan we van tevoren hadden verwacht, maar absoluut geen 32 dollar waard in vergelijking met alle andere gave musea die je kunt bezoeken in New York.

Dat waren de eerste twee dagen in New York! Ik kan me nog goed herinneren dat ik enorm uitkeek naar de 8 dagen die nog zouden komen. Acht hele dagen in deze stad! WAT?!